کد مطلب:1499 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:273

چیزهایی که سجده بر آنها صحیح است


1085- بـایـد بـر زمـین و چیزهای غیر خوراكی و پوشاكی كه از زمین می روید مانند چوب و برگ درخت سـجـده كـرد و سـجـده بر چیزهای خوراكی و پوشاكی مانند گندم و جو و پنبه و آنچه كه از اجزاء زمین شـمـرده نـشود مانند طلا و نقره و امثال اینها صحیح نیست , ولی قیر و زفت در موقع ناچاری بر چیزهای دیگری كه سجود بر آنها صحیح نیست مقدم می باشند.



1086- سـجـده كردن بر برگ مو در زمانی كه لطیف است و خوردن آن معمول می باشد جایز نیست و در غیر این صورت سجده كردن بر آن ظاهرا اشكال ندارد.



1087- سجده بر چیزهایی كه از زمین می روید و خوراك حیوان است مثل علف و كاه صحیح است .



1088- سـجده بر گلهایی كه خوراكی نیستند , صحیح است , بلكه سجده بر دواهای خوراكی كه از زمین مـی روید و آن را دم كرده یا می جوشانند و آبش را می نوشند مانند گل بنفشه و گل گاو زبان نیز صحیح است .



1089- سجده بر گیاهی كه خوردن آن در بعضی از شهرها معمول است و در شهرهای دیگر معمول نیست هر چند در آنجاها هم خوردنی محسوب می شود , و نیز سجده بر میوه نارس صحیح نیست .



1090- سـجـده بـر سنگ آهك و سنگ گچ صحیح است و احتیاط مستحب آن است كه در حال اختیار به گچ و آهك پخته و آجر و كوزه گلی و مانند آن سجده نكنند.



1091- اگـر كاغذ را از چیزی كه سجده بر آن صحیح است - مانند چوب و كاه - ساخته باشند , می شود بر آن سـجـده كـرد و همچنین اگر از پنبه یا كتان ساخته شده باشد ولی اگر از حریر یا ابریشم و مانند اینها ساخته باشند سجده بر آن صحیح نیست .



1092- برای سجده بهتر از هر چیز تربت حضرت سید الشهداء علیه السلام می باشد , بعد از آن خاك , بعد از خاك سنگ و بعد از سنگ گیاه است .



1093- اگر چیزی كه سجده بر آن صحیح است ندارد , یا اگر دارد به واسطه سرما یا گرمای زیاد و مانند ایـنـها نمی تواند بر آن سجده كند , سجده بر قیر و زفت مقدم بر سجده بر غیر آنها است ولی اگر سجده بر آنـهـا مـمـكن نباشد باید بر لباسش یا بر پشت دست یا چیز دیگر كه در حال اختیار سجده بر او جایز نیست سجده نماید , ولی احتیاط مستحب آن است كه تا سجده بر لباسش ممكن است , بر چیز دیگر سجده نكند.



1094- سجده بر گل و خاك سستی كه پیشانی روی آن آرام نمی گیرد باطل است .



1095- اگر در سجده اول , مهر به پیشانی بچسبد باید برای سجده دوم مهر را بر دارد.



1096- اگـر در بـین نماز چیزی كه بر آن سجده می كند گم شود و چیزی كه سجده بر آن صحیح است نـداشته باشد , می تواند به ترتیبی كه در مساله ( 1093 ) گفته شد عمل نماید خواه وقت تنگ باشد یا آنكه وسعت داشته باشد كه نماز را بشكند و آن را دوباره بخواند.



1097- هـرگـاه در حال سجده بفهمد پیشانی را بر چیزی گذاشته كه سجده بر آن باطل است , چنانچه پس از بجا آوردن ذكر واجب ملتفت شود می تواند سر از سجده بردارد و نمازش را ادامه دهد و اگر قبل از بـجا آوردن ذكر واجب ملتفت شود باید پیشانی خود را به چیزی كه سجده بر آن صحیح است بكشد و ذكر واجب را انجام دهد ولی اگر كشیدن پیشانی ممكن نباشد می تواند ذكر واجب را در همان حال بجا آورد و نمازش در هر دو صورت صحیح است .



1098- اگر بعد از سجده بفهمد پیشانی را روی چیزی گذاشته كه سجده بر آن باطل است اشكال ندارد.



1099- سجده كردن بر غیر خداوند متعال حرام می باشد , و بعضی از مردم عوام كه مقابل قبر امامان علیهم السلام پیشانی را به زمین می گذارند اگر برای شكر خداوند متعال باشد , اشكال ندارد و گرنه حرام است .